Mostrant
Mes: maig de 2021

Justícia climàtica ?>

Justícia climàtica

En el difícil debat sobre la transició energètica a Catalunya han quedat clars uns quants arguments: que les emissions anuals de CO2 hauran de baixar des de 7 fins a 1,7 t CO2/persona (-75%) i que això ho farem introduint tecnologies disruptives que ens faran adaptar l’economia de forma que a l’any 2050 haurem passat de consumir una energia de 295 TWh fins a 104 TWh (-65%). Tot plegat ho farem introduint energies renovables, amb un potencial de 24 TWh…

Llegeix l’article Llegeix l’article

Xina: el problema geopolític ?>

Xina: el problema geopolític

Aquesta setmana el president d’Estats Units, Joe Biden, ha renunciat a continuar amb el bloqueig de la construcció del gasoducte Nord Stream 2 que va de Rússia fins Alemanya. En altres paraules, Estats Units oblida les sancions contra Rússia perquè necessita Alemanya i tota la Unió Europea. Una possible lectura és la unió geopolítica contra una amenaça important en aquest moment: Xina. Cal explicar primer que les accions que les grans potències han fet al món per exercir el seu…

Llegeix l’article Llegeix l’article

És possible una transició energètica per decreixement? ?>

És possible una transició energètica per decreixement?

Un dels arguments que es repeteix més sovint en el debat sobre els parcs eòlics i fotovoltaics és que no cal fer grans parcs, que el que cal és posar plaques fotovoltaiques als teulats i, en tot cas, decréixer l’economia. L’idea que la societat actual està desbocada en el consum i que això és la causa del canvi climàtic està molt estesa i certs entorns, com el de la CUP, en fan bandera i ho expliquen a tort i a…

Llegeix l’article Llegeix l’article

Bombes de calor: la segona disrupció ?>

Bombes de calor: la segona disrupció

La setmana passada parlàvem en aquestes mateixes pàgines del cotxe elèctric com a disrupció necessària per a poder fer la transició energètica, perquè l’estalvi en consum de combustible que suposa més del 200% en comparació amb els cotxes de combustió. Canviar tots els cotxes a elèctrics suposarà reptes immensos, tant en la part del finançament del cotxe, com en la infraestructura de càrrega, com en la substitució de materials difícils de trobar, com el cobalt o el liti. Hi ha…

Llegeix l’article Llegeix l’article

L’hora de la veritat de la mobilitat elèctrica ?>

L’hora de la veritat de la mobilitat elèctrica

Aquesta setmana hem incorporat un nou cotxe elèctric a la família, el tercer de tres. Aquesta aventura va començar l’any 2004, quan vaig tenir un Prius: el primer cotxe híbrid dissenyat el 1997 per Toyota. Allò va significar el descobriment de la conducció elèctrica, encara que fos amb tan sols 5 km d’autonomia. La suavitat en la conducció i el silenci a baixes velocitats, la facilitat a aparcar i, sobretot, el canvi en l’estil de la conducció, que et fa…

Llegeix l’article Llegeix l’article